Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Принципи інклюзивного навчання:
- кожна дитина має право на освіту;
- кожна дитина має унікальні особливості, інтереси, здібності та навчальні потреби;
- освітні програми мають брати до уваги широке різноманіття характеристик і потреб дітей;
- діти з особливими освітніми потребами повинні мати доступ до навчання у звичайних освітніх установах;
- школи, дитячі садки та інші заклади освіти зобов’язані створити умови навчання, що забезпечують потреби дитини;
- звичайні заклади освіти є найбільш ефективним методом навчання з точки зору забезпечення потреб дитини, протидії дискримінації та розподілу державних коштів.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
КОГО МИ ВВАЖАЄМО ОСОБАМИ
З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
Інклюзивне освітнє середовище — сукупність умов, способів і засобів для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
- -Інклюзивне навчання усуває бар’єри в системі освіти та системі підтримки дітей з особливими освітніми потребами.
- -Вища залученість батьків до процесу навчання.
- -Діти з особливими освітніми потребами отримують можливість соціалізації, розвитку своїх інтересів і талантів і подальшої інтеграції в суспільство, вступу до професійних і вищих закладів освіти.
- -Діти з особливими освітніми потребами мають змогу налагодити дружні стосунки з однолітками в школі та поза її межами та моделюють належні способи взаємодії з колективом.
- -В інклюзивних класах створено атмосферу спокійного прийняття відмінностей інших людей
1. Актуальні питання інклюзивної освіти
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку
3. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку
Початкова школа
1. Комплект навчальних програм дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, 2-4 клас (українська мова, літературне читання, трудове навчання, фізкультура, математика, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, я у світі, природознавство, основи здоров’я).
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/rozumovo-vidstalikh-diteyt11.zip
2. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Лікувальна фізкультура» для 2-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю (Бобренко І. В.).
3. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Театральна логоритміка» для 2-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю. (Папета О.В., Демянович М. 3., Компанієнко О. М., Гладченко І. В.).
4. Програма з корекційно-розвиткової роботи «У світі ритмів» для 2-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю (Левченко Л. Й., Гладченко І. В.).
5. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» (психосоціальний розвиток) для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю (Жук Т. Я., Трикоз С. В.).
6. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Музичні краплинки» для 2-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю (Шеклунова Н.О., Міненко А. В.).
7. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення дітей з помірною розумовою відсталістю в процесі ознайомлення з природою» для 2-4 класів (Хайдарова 0 . С., Блеч Г. О.)
Школа другого ступеня
1. Комплект навчальних програм для дітей з інтелектуальними порушеннями для 5х-10х класів (українська мова, українська література, Я у світі, історія України, основи правознавства, математика, природознавство, географія, фізика і хімія у побуті, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання, інформатика, основи здоров’я, фізична культура)
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/programi-oligo-8-10-2016-ost.rar
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/geogr6-9.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/1324499.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/matem5-10.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/obr-myst5-6.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/osn-zdor5-10.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/prirodo6-9.doc
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/sots5-10.doc
2. Програма корекційно-розвиткової роботи «Соціально-побутове орієнтування» (варіативний модуль «Подорож у життя») для 5х-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Міненко А.В., Грикун А.С).
3. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для учнів 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів з помірними інтелектуальними порушеннями (Хайдарова О. С., Блеч Г. О.).
4. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Фізика і хімія (в позаурочний час)» для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Дзіядевич Л. Г., Трикоз С. В.).
5. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Географія» (у позаурочний час) для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Мальчевська О. П., Трикоз С. В.).
6. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Театральна логоритміка» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Папета О. В., Іванченко С. В., Гладченко І. В.).
7. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Ритміка» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Редько Л. О., Безкоровайна Л. А., Гладченко І. В.).
8. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Лікувальна фізична культура» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Бобренко І. В.).
Трудове навчання
1.Комплект програм «ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ (6-7 класи)» Укладач: Чеботарьова О.В., кандидат педагогічних наук, ст. наук. співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України Автори: Квітникарство: Чеботарьова О.В., канд. пед. наук, ст. наук. співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України Швейна справа: Варіативні модулі (декоративно-ужиткове мистецтво): Остапенко Л.І., старший вчитель, директор спеціальної школи-інтернату №17 м. Києва; Алєксєєва С.І., старший вчитель, вчитель трудового навчання спеціальної школи-інтернату №17 м. Києва; Карнаухова Л.О., старший вчитель, вчитель трудового навчання спеціальної школи-інтернату №17 м. Києва. Взуттєва справа: Синиця О.О., старший вчитель, заступник директора з навчально-виховної роботи спеціальної школи-інтернату №2 м. Києва; Коваленко М.М., спеціаліст вищої категорії, викладач взуттєвої справи спеціальної школи-інтернату №2 м. Києва; Офісно-палітурна справа: Біленко І.О., вчитель трудового навчання спеціальної школи-інтернату №26 м. Києва; Сільськогосподарська справа: Хованова О.А.- директор Богодухівського СНВК Харківської обласної ради; Чеботарьова О.В. - кандидат педагогічних наук, ст. наук. співробітник; Тарасенко В.М. – вчитель трудового навчання Богодухівського СНВК, Мальована О.А. – заступник директора з навчально-виховної роботи Богодухівського СНВК. Художня обробка деревини та металу: Шкільна Т.Б. – старший вчитель, директор спеціальної школи-інтернату №2 м. Києва, Ясько В.О. – старший вчитель, вчитель слюсарної і столярної справи спеціальної школи-інтернату №2 м. Києва. Основи кухарської справи: |
Молодід А.Б. – вчитель-методист, вчитель трудового навчання спеціальної школи-інтернату № 16 м. Києва.
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/4-navchalni-programi-2015-roku-dlya-rozumovo-vidstalix-ditej.zipwym-1534845866129
2. Чеботарьова О.В. Трудове навчання (Квітникарство) для 8-10 класів. Київ 2016 рік.
3. Синиця О.О., Коваленко М.М. Трудове навчання (Взуттєва справа) для 8-9 класів. Київ 2016 рік.
4. Біленко І.О. Трудове навчання (Офісно-палітурна справа) для 8-9 класів. Київ 2016 рік.
5. Кормілець Г.К. Трудове навчання (Штукатурно – малярна справа), 4-10 класи. Київ 2016 рік.
6. Хованова О.А., Чеботарьова О.В., Гарбуз О.В., Гриненко В.Г. Трудове навчання ( Сільськогосподарська праця), 8-10 класи. Київ 2016 рік.
7. Павлюченко О.М., Гаврись С.В. Трудове навчання (Столярна справа), 8-10 класи. Київ 2016 рік.
8. Остапенко Л.І., Алєксєєва С.І., Карнаухова Л.О. Трудове навчання (Швейна справа), 8-10 клас. Київ 2016 рік.
9. Молодід А.Б. Професійно-трудове самовизначення «Крок до мети» (варіативний модуль), 10 клас. Київ 2016 рік.
https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/programi-oligo-8-10-2016-ost.rar